۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۹۳۱۷۸

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۲۰ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۲۰ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز پنجشنبه با افزایش نسبت به دیروز، ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:
 
کاهش ذخایر دلار در روسیه به کمترین میزان در تاریخ این کشور
 
بانک مرکزی روسیه تلاش می‌کند وابستگی خود به دلار را به شدت کاهش دهد به همین منظور سهم دلار را در ذخایر خارجی این کشور به پایین‌ترین سطح تاریخی رسانده است.

بانک مرکزی این کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تبدیل کرده است.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، سهم دلار آمریکا در ذخایر بین‌المللی روسیه طی سه ماه گذشته یعنی در فاصله ماه مارس و ژوئن ۲۰۱۸ به شدت کاهش یافته و از سهم ۴۳.۷ درصد به ۲۱.۹ درصد رسیده است. این کاهش ذخایر دلاری باعث شده که سهم یورو ۳۲ درصد و سهم یوآن چین به ۱۴.۷ درصد برسد و سایر ارز‌ها به غیر هم حدود ۱۴.۷ درصد باشدکه شامل ۶.۳ درصد پوند انگلیس، ۴.۵ درصد ین ژاپن و ۲.۳ درصد دلار کانادا و یک درصد دلار استرالیاست.

کل سرمایه‌های بانک مرکزی در ارز‌های خارجی و همچنین طلا با ۴۰.۴ میلیارد دلار افزایش از جولای ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ به ۴۵۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه در حال حاضر دامپینگ اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا را هم در دستورکار دارد و در ماه آوریل شروع کرد و تنها در بهار گذشته به ۸۱ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا چوب حراج زد که این دقیقا هم‌زمان با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های تجاری و مقامات دولتی این کشور بود.

کرملین به صراحت اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا و فشارهایش تنها باعث شده روسیه ارز جایگزینی را برای دلار پیدا کند و مطمئن شود که امنیت اقتصادی کشورش تضمین است و دیگر کشور‌ها نظیر چین و ایران هم چنین راهکاری را برای تغییر مبادلات دلاری با ارز‌های ملی دنبال می‌کنند.

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۷/۱۰/۲۰
 
 امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۵.۷ دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری بدون تغییر نسبت به نرخ دیروز، ۱۰ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۰ هزار و ۷۸۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۲۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۶۲۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۸۵۵ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۳۶۹ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارز‌های دولتی فروخته می‌شود.

یورو هنوز امن نیست
 
تولد یورو در اول ژانویه ۱۹۹۹ در آنِ واحد هم متحدکننده بود و هم موجب تفرقه شد. یورو رهبران اروپا را متحد کرد که به دنبال یکپارچه‌سازی بیشتر، تجارت ساده‌تر و رشد اقتصادی سریع‌تر، معتقد بودند رقیبی برای دلار ایجاد می‌کنند.

اما دلار اقتصاددانان را به دو دسته تقسیم کرد. برخی از آن‌ها معتقد بودند متصل کردن اقتصاد‌های گسسته اروپا به یک ارز واحد، حماقتی تاریخی محسوب می‌شود.

میلتون فریدمن پیش‌بینی کرده بود که افول اقتصاد جهانی می‌تواند این ارز نوپا را از بین ببرد.

برای سال‌های متوالی به نظر می‌رسید که بحران بدهی دولت‌ها پس از سال ۲۰۱۰، به تحقق پیش‌بینی فریدمن نزدیک شده است. اما یورو سقوط نکرد. ارز واحد اروپا توانست به زحمت به راه خود ادامه دهد. حتی در برخی مواقع با اصلاحات دقیقه ۹۰ رهبران اروپا که به نظر می‌رسید عمیقا نظرات متفاوتی دارند، حفظ شد.
 
آن‌ها نشان دادند التزامی فولادین به نگاه داشتن ارز واحد دارند. حمایت عمومی از این پروژه، قدرتمند باقی ماند. از هر ۵ نفر ساکن منطقه یورو، بیش از ۳ نفر معتقدند که ارز واحد برای اقتصاد کشورشان خوب است. سه چهارم (۷۵درصد) افراد هم معتقدندد یورو برای اروپا خوب است.

هرچند این حمایت نشان‌دهنده موفقیت اقتصادی یا سیاسی یورو نیست. کشور‌های منطقه اروپا هرگز این طور به نظر نرسیدند که در منطقه ارز متحد قرار دارند و از سیاست‌های پولی مستقل و توانایی کاهش ارزش نرخ تبادل خود، محروم شده‌اند.
 
استاندارد‌های زندگی در ایتالیا، مقداری جزیی نسبت به ۱۹۹۹، بالا رفته است. اسپانیا و ایرلند به تازگی، به دنبال اصلاح ساختار‌های تحسین‌برانگیز خود به رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کرده‌اند، اما تغییرات آن‌ها طولانی و مشکل است و همچنان تکمیل‌نشده باقی مانده است. در اسپانیا نرخ بیکاری جوانان ۳۵ درصد است. رشد دستمزد‌ها تقریبا همه جا با کندی انجام می‌شود.

تاریخچه یورو با خطا‌های تکنوکرات‌ها پیوند خورده است. بدترین این خطا‌ها عدم درک سریع این بود که در سال ۲۰۱۰، بدهی یونان غیرقابل‌پرداخت است و دارندگان اوراق قرضه باید ضرر‌ها را متحمل شوند. یونان یک رکود طولانی را سپری کرد و اقتصاد آن یک چهارم از ۱۰ سال پیش تا کنون آب رفته است.
 
بانک مرکزی اروپا تاریخچه بدی در مورد تنظیم سیاست‌گذاری‌های مالی دارد که برای کل اتحادیه محدودکننده است و باعث افت رشد اقتصادی در برخی نواحی شده است. این بانک در واکنش به بحران بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۰۸ بسیار کند عمل کرد و با خودخواهی آن را مشکل آمریکایی‌ها دانست.
 
در سال ۲۰۱۱ هم بانک مرکزی اروپا با افزایش خیلی زودتر از موعد نرخ بهره، باعث شد اتحادیه اروپا دوباره به رکود فرو رود. رییس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراقی در سال ۲۰۱۲ وعده داد هرچه در توان دارد را برای حفظ یورو که در حال سقوط بود، به کار بگیرد.

ممکن است رهبران اروپا به یورو التزام داشته باشند، آما آن‌ها نمی‌توانند در مورد نحوه اصلاح کردن آن به توافق برسند. این بحران نشان‌دهنده عمق شکاف اختلافات بین کشور‌های وام‌گیرنده و وام‌دهنده است: رای‌دهندگان شمالی حاضر نیستند برای کار‌های بیهوده در سایر مناطق، هزینه کنند.
 
مشکلات اقتصادی کمک کرده است تا پوپولیست‌ها در یونان و ایتالیا روی کار بیایند. از آنجایی که اصلاحات تا به حال کند بوده است، احتمالا دوباره شعله بحران روشن خواهد شد. اگر چنین اتفاقی روی دهد، اروپا شاهد این خواهد بود که فضایی سیاسی که نسبت به سال ۲۰۱۰ هم بسیار واگراتر است، به وجود بیاید.

از لحاظ فنی، مسیر برای یک یوروی پایدار، هموارتر است. اولین گام این است که تضمین شود، بانک‌ها و صندوق‌های دولتی بدهی کمتری داشته باشند تا در بحران‌ها باعث به پایین کشیده شدن یکدیگر نشوند. بانک‌های اروپا کوته‌نظر هستند و ترجیح می‌دهند اوراق قرضه دولتی کشور‌هایی که در آن ساکن هستند را نگاه دارند. در عوض باید این بانک‌ها تشویق شوند که یک دارایی امن دیگر نگهداری کنند که از اوراق قرضه تعداد زیادی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تشکیل شده باشد.
 
در غیر این صورت وقتی یک کشور با مشکل بدهی و اوراق قرضه روبرو شود، بانک‌های آن با بحرانی هم‌زمان روبرو می‌شوند که به اقتصاد آن‌ها آسیب می‌زند. به شکل مشابهی باید صندوق‌های ذخیره دولت‌ها از بحران‌های بانکی مصون باشند. صندوق‌های مرکزی برای کمک مالی به بانک‌های بحران‌زده، در حال شکل‌گیری هستند، اما باید بیمه سپرده‌گذاری هم به راه بیافتد. این موارد کم‌وبیش از لحاظ اصول، مورد توافق قرار گرفته‌اند، اما کشور‌ها در مورد سرعت انتقال به این ساختار، توافق ندارند.
 
هنوز اصلاحات ضروری دیگری هم مورد بحث قرار دارند. اگر قرار باشد اقتصاد‌های نابرابر منطقه یورو، شاهد بی‌تاثیر بودن شوک‌های اقتصادی محلی، نظیر ترکیدن حباب مسکن، باشند، آن‌ها نیازمند جایگزینی برای استقلال مالی خود هستند. اما این توصیه برای کشور‌هایی مانند ایتالیا که تحت فشار چندین دهه بدهی قرار دارد، کاربردی ندارد.
 
انتظار نمی‌رود شهروندان دولت‌های با بدهی بالا، زندگی در رکودی ابدی را تحمل کنند. در عوض، باید مانند آن‌چه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه درخواست کرد، منطقه یورو یک سیاست‌گذاری مالی مرکزی غیر چرخه‌ای، داشته باشد. این به معنای این نیست که کشور‌های اصلاحات خود را رها کنند. این نباید به معنای پرداخت به تامین‌کنندگان وام‌ها باشد.
 
اما می‌تواند شامل خرج کردن هدف‌مند سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و بیمه مشترک بیکاری باشد، تا در مقابل رکود‌های اقتصادی عمیق، محافظت به عمل بیاید. باید هدف این باشد که از تکرار انقباض مالی خودبه‌خودی که پس از بحران اخیر به وجود آمد، جلوگیری شود.

این درجه از به اشتراک گذاشتن ریسک‌ها، می‌تواند شامل انتقال مالی، بیش از آن حدی باشد که رای‌دهندگان شمالی بتوانند تحمل کنند. اما بدون آن هم ۲۰ سال آینده یورو شاید اندکی از ۲۰ سال قبل بهتر باشد. ممکن است وقتی بحران آغاز شود، رهبران اروپا این اراده سیاسی را پیدا کنند، هرچند دیگر آن میزان اراده قبلی این بار کافی نخواهد بود.

نفت یک درصد سقوط کرد
 
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، با ۵۶ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه، به ۵۱.۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملاتی آتی نفت برنت ۰.۹ درصد یا ۵۷ سنت کاهش یافت و به ۶۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو قیمت پایه روز چهارشنبه که بازار‌های مالی جهان با امیداوری به حل اختلافات تجاری آمریکا و چین صعود کرده بودند، حدود پنج درصد افزایش پیدا کرده بودند. با این حال احساسات مثبت بازار روز پنج‌شنبه به دلیل نبود جزییات درخصوص این مذاکرات، با وجود اظهارات گرم چین درباره نتایج مذاکرات، فروکش کرد.

واندانا هاری از شرکت "واندانا این سایت" در سنگاپور در یادداشتی نوشت: قیمت‌های نفت کاهش پیدا کرده، زیرا خوش‌بینی که به دنبال مذاکرات تجاری آمریکا و چین در اوایل هفته به وجود آمده بود، رنگ باخته و بیانیه‌های مقامات پس از پایان مذاکرات سه روزه اگرچه از پیشرفت خوب گفتگو‌ها خبر می‌دهد، اما در برگیرنده جزییات نیست.
 
در این بین بانک آمریکایی مورگان استنلی قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را با اشاره به انتظارات برای کندی رشد اقتصادی و عرضه فزاینده نفت به خصوص از سوی آمریکا، بیش از ۱۰ درصد کاهش داد و اکنون انتظار دارد میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی جاری به ۶۱ دلار در هر بشکه و نفت آمریکا به ۵۴ دلار در هر بشکه برسد که کمتر از برآورد قبلی به ترتیب ۶۹ دلار و ۶۰ دلار است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: تولید نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم ژانویه در رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است. همچنین طبق آمار این آژانس، ذخایر نفت ۱.۷ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۳۹.۷۴ میلیون بشکه رسید، اما هم‌چنان بالاتر از میانگین فصلی ۴۳۵ میلیون بشکه در پنج سال گذشته است.

ذخایر بنزین آمریکا نیز ۸.۱ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۲۴۸.۱ میلیون بشکه رسید که بزرگترین افزایش هفتگی از دسامبر سال ۲۰۱۶ بود، در حالی که ذخایر میعانات ۱۰.۶ میلیون بشکه رشد کرد و به ۱۴۰.۰۴ میلیون بشکه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، عرضه فزاینده آمریکا تلاش‌های اوپک را تضعیف می‌کند. ائتلافی از تولیدکنندگان جهانی معروف به اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه است، در هفتم دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

سخنگوی ستاد بودجه ۹۸: نقادی بودجه باید مصداقی باشد
 
مژگان خانلو در واکنش به اظهارات روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر وجود اشکالات متعدد در بودجه تاکید کرد: این نوع نقد فقط بیان یک امر کلی است؛ مناسب است به طور مشخص بیان شود کدام اعداد و ارقام شفاف نیست تا علاوه بر توضیح، بر اساس توصیه، دولت و مجلس شفافیت لازم را ایجاد کنند.
 
سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه جلسه روز چهارشنبه این شورا گفته بود: درباره بودجه اشکالات متعددی وجود دارد به گونه‌ای که باید و شاید در بیان اعداد و ارقام شفافیت لازم وجود ندارد؛ موضوعی که به تازگی هم در رسانه‌ها مطرح شده است.
 
عباسعلی کدخدایی از نمایندگان مجلس خواست که لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور را با دقت بیشتری بررسی و تصویب کنند.
 
وی تاکید کرد: نکات و ایراداتی که شورای نگهبان در سال‌های گذشته به لایحه بودجه وارد دانست باید از سوی دولت و مجلس برطرف شود.
 
در این ارتباط، سخنگوی ستاد بودجه ۹۸ سازمان برنامه و بودجه کشور با قدردانی از تمام صاحبنظران و متخصصانی که نقد و بررسی بودجه را انجام می‌دهند گفت: با هدف بهره مندی از نظرات، لازم است برای امکان جواب و اصلاح، نقادی به صورت مصداقی باشد.
 
بنا به این گزارش، لایحه بودجه ۱۳۹۸ چهارم دی ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که سقف این بودجه ۱۷ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال است.

فاز یک شهرک حمل و نقل در تهران راه‌اندازی شد
 
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در حاشیه آیین بهره‌برداری از فاز یک شهرک حمل و نقل با بیان اینکه شهرک حمل و نقل جایگاه مؤثری در بحث جابه‌جایی ناوگان و حمل بار دارد، اظهار کرد: تاکنون چنین ظرفیتی در تهران وجود نداشته و این ایده از ۲۸سال پیش شروع شده است.

وی ادامه داد: امروز فاز یک را آماده کرده‌ایم که می‌تواند نقش مؤثری در جابه‌جایی بار و ایجاد اشتغال داشته باشد و ما در نظام جامع حمل‌ونقل پارک‌های لجستیک را طراحی کرده‌ایم.

اسلامی اظهار کرد: در پارک لجستیک بار، باراندازی و انبارداری انجام می‌شود و این سه مکمل یکدیگر هستند و به نوعی تجمیع گاراژ‌ها محسوب می‌شود.

۹۰ درصد حمل بار کشور توسط جاده‌ها انجام می‌شود
 
عبدالهاشم حسنیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ۹۰ درصد حمل بار کشور توسط جاده‌ها انجام می‌شود، افزود: در استان تهران ۲۵هزار کامیون وجود دارد که بخشی از آلودگی‌های هوا مربوط به کامیون‌ها است.

وی افزود: این مجموعه با پتانسیل ۳۲۰ شرکت جایگزین پایانه نسیم شهر خواهد شد و از امروز ۷ شرکت فعالیت‌های خود را آغاز کردند و تا پایان سال تعداد زیادی از شرکت‌ها در این شهرک حمل‌ونقل بارگیری خواهند کرد. /۲۰۳/۹۶۹/م
ارسال نظرات